9 Şubat 2018 Cuma

Köpek Kavramının Hitit Yazınında Kullanımı Üzerine

Mama Kralı Anum Hirbi'den  Kaniş Kralı Warşama'ya iletilen tablet..

Köpek kavramının Hitit yazınında "insan=köpek" olarak da kullanımı üzerine...





1-3) Mama rubā’um’u Anum-hirbi Kaniş rubā’um’u Warşama’ya şöyle söyler:

4-8 ) “Sen bana bir mektup gönderdin (orada) şöyle dedin: ‘Taişamalı benim kölemdir, onu ben yatıştıracağım. Fakat sen kölen Sibuhalıyı yatıştırıyor musun?

8-12)   ‘Mademki Taişamalı senin köpeğindir, niçin başka krallarla münakaşa ediyor?

13-16) Benim köpeğim Sibuhalı diğer krallarla münakaşa ediyor mu? Taişamalı bir rubā’um mudur? Bizim aramızda üçüncü bir rubā’um olmalı mı?

 17-23) Düşmanım beni yendiği zaman, Taişamalı ülkeme akın edip on iki şehrimi tahrip etti (ve bu şehirlerin) sığırlarını ve koyunlarını alıp götürdü.

 23-24)  O şöyle dedi: ‘rubā’um ölmüştür.

 24-29) Bu sebepten avcının tuzağını kaldırdım’ O, ülkemi koruyacak ve beni cesaretlendirecek yerde, ülkemi yakmakla kalmadı, dumanı da pis kokuttu.

 29-34) Baban İnar Harsamna şehrini dokuz yıl boyunca muhasara ettiği zaman benim halkım senin ülkene akın edip tek bir sığır veya koyun öldürdü mü?

 34-37) Bugün sen bana mektup yazıp şöyle diyorsun: ‘Benim için yolu niçin serbest bırakmıyorsun?’ Yolu senin için serbest hale getireceğim
(Onbir satır hasarlı)

 49-51) Sen bana bir mektup gönderdin ve şöyle dedin: ‘Yemin edelim’. Önceki (ettiğimiz) yemin yeterli değil mi?

 52-57) Senin elçin bana gelsin, sonra benim elçim sana gitsin. Tarikutana gümüş yerine taşları mühürleyip (burada) bıraktı. Bu (hareket) tanrılar (nazarında) iyi midir?











https://www.kayseri.bel.tr/uploads/pdf/kultepe_kanis.pdf



















2 yorum:

  1. https://www.facebook.com/pg/T%C3%BCrkiye-Bilimsel-Ateistler-Birli%C4%9Fi-TBAB-244601975575113/photos/?tab=album&album_id=1560047160697248

    YanıtlaSil
  2. Hititlerde "köpek" totemi çok önemliydi ve ritüellerde "insan,domuz,köpek" kurbanı kullanıldığını biliyoruz.

    İlkesel olarak, eski toplumda "kurban" olarak sunulan hayvan ve bitkiler, bir insan topluluğu adına,onların yerine sunulurlar.

    Eğer Köpek kurbanı var ise,bu, ilgili topluluk bağlantıları arasında veya kendi içinde köpek'le eş değer tutulan ve aynı adı kullanan bir insan topluluğu var demektir.

    Gelgelelim akademik cendere,yeni bilgi ve bulgulara kapalı yapısını burada da sürdürür.

    Sayın Günbattı, aynı eserinde , çözümlediği iki kral arası yazışmada, "köpek" ile "kralın koruyucusu-savunucusu olan köle"nin tamamen eşdeğer anlamda kullanıldığını saptayamaz; buradan hareketle "Rabi Kalbatim"in bir "askeri koruma", "muhafız alayı", "saray muhafızları" kavramını da anlatmış olabilme olasılığını dışlar.

    Sonraki tez yazarı genç akademisyenler de, öncekilerin sözlerini birebir aktarıp, bu sığ yaklaşımı, bir bakıma sürdürmek zorunda kalırlar.

    YanıtlaSil