18. yy.'da "eski toplum" ve "eski toplum'un dinleri" üzerine veriler son derece yetersizdi. Dolayısıyla, ilkel komünal toplum yapısı hakkında ve "dinlerin kaynakları" konusunda, yazılı kaynakların uzandığı sınır sadece MÖ. birkaç yüzyıla kadar uzanıyordu.
20.yy.başlarından itibaren Mezopotamya ve Anadolu'da ortaya çıkarılan yazılı belgelerin keşfi ve deşifresi ile,"yazılı" dönemin tarihi MÖ. Üçüncü binyıllara kadar geriye çekilmiştir.
Günümüzde, Mezopotamya kaynaklı "Üç Semavi Din"in oluşma ve şekillenme süreci, adeta elle tutulacak kadar yazılı kaynaklar üzerinden izlenebilecek materyallere dayanmaktadır.
21. yy. bakımından ise, yine Mezopotamya ve Anadolu'da sürdürülen arkeolojik veriler,en azından bu bölgelerdeki eski toplumsal yapıların kalıntılarının tanınmasını MÖ. 1o. binli yıllara kadar geriye taşımaktadır.
Bu kaynaklara dayanmadan, bu süreçleri yeterince incelemeden "dinler üzerine" yazan kişilerin yazdıklarını okumak artık çok bayat yazıları okumak anlamına gelmektedir.
Bu kaynakları gerektiği gibi incelememiş kişilerin "sosyalizm", "komünizm" üzerine teorisyenlik taslamalarının da herhangi bir kıymeti yoktur.
file:///C:/Documents%20and%20Settings/xp/Belgelerim/Downloads/796-Sumer_Babil_Assur_Qanunlari_Ve_Ammi_Shaduqa_Buyrati_(Mebrure_Tosun-Kadriye_Yalvac)_(Ankara-1989).pdf |
Prof.Dr. Mebrure Tosun ve Prof. Dr. Kadriye Yalvaç'ın çalışmaları saygıyla anıyoruz.
http://toplumvetarih.blogcu.com/sumer-urukagina.../270116
http://toplumvetarih.blogcu.com/urukagina-yasalari/279135
http://toplumvetarih.blogcu.com/eski-yazili-yasalar/2706881
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder