14 Ocak 2018 Pazar

Mukaddes Şabat... Kutsal Pazar.... Mubarek Cuma....Perşembe Yemeği... Çarşamba Matemi

Farklı din ve aslında eski dinlerin kalıntısı olan günümüz mezheplerindeki "Mukaddes Şabat", "Kutsal Pazar", "Çarşamba Matemi", "Son Perşembe Yemeği", "Mübarek Cuma" gibi "Haftanın tüm günlerinin paylaşılması", dinler arası bir rekabet konusu vb. değildir.

Her farklı toplum biriminin "Yaratılış" denilen ayinde kendilerinin sunu günündeki konumlarına uygun bir "anı" günüdür.

"Tatil günü" olarak "yozlaşması" sonradan oluşmuştur.

Zaten "Tanrı 7. Günde dinlendi", veya onun İslami versiyonu olan "İstiva " kavramı, dinlerin "Tanrı-Allah"a ilişkin tasavvurlarıyla hiç uyuşamaz.

"Dinlendi", "istiva" kavramları, "yapılmakta olan işlerin bırakılması anlamındaki bir "durma", "ara verme","bekleme","yememe-içmeme", "yasak anına geçme" gibi anlamlardan geçerek "dinlenme" içeriğine ulaşmıştır.

Tevrat'ın "7. gün yasağı"nın içeriği; şimdiki Şabat yasakları incelendiğinde, "dinlenme"nin "yeme-içme yasağı" ve "tövbe-istiğfar" ayinlerini anlattığı rahatlıkla saptanabilir.Zaten başlangıçta da konu bu idi.

İslami kesim bakımından da, aslında "Cuma oruçları" halinde yürümüş olması gereken bu uygulamanın zamanla sadece "Cuma namazında toplanma" halini almış olduğu düşünülebilir.



Vikipedi:

"Şabat veya Sebt, Yahudilerin dinlenme günü olan Cumartesi gününü ifade eder. Yahudiler için Yehova ile aralarındaki özel bir bağı temsil eder. İbranice "lişbot" (iş bırakma) kelimesinden gelir.

Yahudilikte evrenin başlangıcında (Bereşit) Tanrı'nın dünyayı 6 günde yarattığına ve 7. gün dinlendiğine inanılır ve Tanrı'nın bu günü Yahudilere armağan ettiği kabul edilir.

Şabat günü Yahudiler gün boyu dinlenir, Tevrat okur ve sinagog'a (havra) giderek dua ederler. Şabat günü bir nevi bütün haftanın panaromasıdır. Şabat hem haftayı ve yaptıklarını düşünmek,hem Tanrı'ya yaklaşmak hem de daha iyi bir insan olmak için bir fısattır. Bu günde iş yapılmaz, elektrik kullanılmaz."


Eski Ahit'in "Tanrı'yı dinlendi" olarak gösterirken hayli zorlandığı görülüyor. Zaten "Tanrı'nın dinlenmesi" gibi bir düşünce "Evreni, her şeyi 6 günde yaratan" bir tanrı kavrayışını dışlar.

Yakından bakılınca Eski Ahit'in"dinlendi" sözünün etrafında dolaşmakta olduğunu görürüz..Oradaki "dinlenme" yerine "O günü kutsal gün ilan etti" cümlesini okuyabilir; "O gün bilinçli olarak ara verdi" anlamını çıkarabiliriz ki, zaten dinler binlerce yıllık uygulamalarıyla Cuma günü, Cumartesi Günü, Pazar günü "ibadet arası" veriyorlar; modern anlamıyla "dinlenmiyor"lar.


Eski Ahit'in "Tanrı'yı dinlendi" olarak gösterirken hayli zorlandığı görülüyor. Zaten "Tanrı'nın dinlenmesi" gibi bir düşünce "Evreni, her şeyi 6 günde yaratan" bir tanrı kavrayışını dışlar.

Yakından bakılınca Eski Ahit'in"dinlendi" sözünün etrafında dolaşmakta olduğunu görürüz..Oradaki "dinlenme" yerine "O günü kutsal gün ilan etti" cümlesini okuyabilir; "O gün bilinçli olarak ara verdi" anlamını çıkarabiliriz ki, zaten dinler binlerce yıllık uygulamalarıyla Cuma günü, Cumartesi Günü, Pazar günü "ibadet arası" veriyorlar; modern anlamıyla "dinlenmiyor"lar.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder