24 Ağustos 2013
Eski toplumun dinsel inanç temellerini sadece 'cehalet" ve-ya 'hurafe'lerde arayan kaba-vülger ateizm, böylece temel toplumsal sorulara yanıt ver-e-mediği olgusunu gizlemeye çalışmaktadır.
Bilimsel atezim ise, eski toplumdan devralınan ve giderek başlangıçtaki gerekçeleri bozularak gerçekten de anlamsızlaşan ritüellerin ve dinsel iman amentülerinin toplum birim içindeki ve toplum birimler arasındaki ilişkiler bakımından temellerini ortaya çıkarmaya çalışır.
Birkaç ünlem atarak ele aldığı ritüel veya dinsel imanları eleştirdiğini sanan kaba-vülger-pozitivist ateizm, genel bir kural olarak, eski toplumun kutsal jargonunu tanımadığı gibi, farklı ritüel biçim ve araçları arasındaki temel toplumsal mantığı ve uygulama gerekçeleri arasındaki paralelliğini de kuramaz; kurma yönünde de çalışmaz!
Örneğin, totem hayvanların ve totem bitkilerin tamamını toplu bir değerlendirmeye tabi tutamaz; onlar arasındaki ortak yanlardan genel bir sonuç çıkarmayı deneyemez. Bütün verileri tekçil örnekler olarak ele alıp, ünlemli alaylarla vb. bir hayvan veya bitki kutsal kabul eden toplumlara "cahil" demeyi "ateizm" sanır.
Eski toplumun imanını ele alırken, önüne "domuz totemi" çıkmış ise, onun neden kutsal ve-ya haram seçilmiş olabileceğine ilişkin bir dizi uydurma gerekçe sunarak o defteri kapatır. Ardından başka bir "hayvan totem" için, bu kez bu hayvana özel gerekçeler uydurmayı da 'teorisyenlik' sayar.
Defalarca uyarmamıza karşın, bir bölüm kaba ateist kişi, yıllardır aynı çerçeveleri, aynı alayları, aynı ünlemleri tekrarlamaktan pek bıkmış görünmüyorlar. Fakat, yeniden söyleyelim ki, kullanılan bu tür metotlardan bilimsel bir ateizme ulaşma olanağı olmadığı gibi, bu dar yaklaşım nedeniyle, dinlerle sağlam bir ateizm temelinde mücadele etme şansı da bulunmuyor.
Buradaki konumuz olan 'dilek' araçlarında da, eski toplumun bunları kullanırken gözettiği ortak noktaları ele almalıyız. "Kutsal dilek taşı"nı "taşın sağlamlık, güç, saygınlık sembolü" vb. olma uydurma gerekçesine bağlayan bir kaba ateizmin "yumurta" gibi bir araca, renkli bez veya çaputlara, iplere neden değer veriliyor olduğunu açıklama şansı yoktur.
Bütün bu konular sadece toplumbilim temeline bağlı kalan bir ateizm tarafından, eski toplumun yapısı, ilişkileri, aidiyet sembolleri, insan kurban sunum özellikleri vb. derinlemesine incelenerek ortaya konulabilir.
Yıllardır yürütülen bu kapsamdaki çalışmalar yoluyla bilimsel ateizmin temelleri yükseltilmektedir.
Kazaklar
dilek tutmak için Adem ve Havva kayalarına akın ediyor (Özel)
22 Haziran 2009
Kazakistan'ın güneyindeki Türkistan kentinde bulunan ' Hz Adem ve Hz
Havva ' kayaları ziyaretçi akınına uğruyor. Dua etmek ve dilek tutmak
isteyen binlerce yaşlı ve genç Kazak vatandaşı, bu iki kayanın bulunduğu
dağın yolunu tutuyor.
Dağdaki coğrafi yapı ve kaya şekilleri ziyaretçileri adeta büyülüyor.
Yaklaşık bin metre yükseklikte olan dağdaki bir kaya ise son derece
ilginç yapıya sahip. Dünyanın en eski ve en ilginç doğal yapıtlardan
biri olduğu iddia edilen kayanın bulunduğu bölge, insanlar tarafından
kutsal bölge kabul ediliyor.
Yaklaşık 40 metre yükseklikte ve 50 metre uzunluğunda olan kaya adeta
bıçakla ikiye ayrılmış gibi. Bölge halkı tarafından buraya Hz. Adem ve
Hz. Havva taşı isimi veriliyor. Yerli halk dilek ve dualarının burada
kabul edildiğine inanıyor. İnanışa göre duanın kabul edilmesi için,
insanların yarılmış söz konusu iki kayanın arasından geçmesi lazım. Son
derece dar olan aralıktan geçmek için insanların öncelikle manen temiz
olması gerekiyor. Rehberler tarafından anlatılanlara göre, bu kayanın
içinden geçen insan eğer manen temiz ise geçiş sırasında iki parça olan
kaya genişliyor. Temiz olmayanlara kayalar yol vermiyor. Bu mekana
Kazakistan dışından da ziyaretçilerin geldiği belirtiliyor.
Hacıbektaş
ilçesine gelenlerin en çok ziyaret ettiği, Çilehane bölgesinde bulunan
Delikli Taş'ın içinden geçenlerin günahsız olduğuna inanılıyor.
http://toplumvetarih.blogcu.com/delikli-kaya-gunahsizlik-kayasi/10251308
http://toplumvetarih.blogcu.com/delikli-kaya-gunahsizlik-kayasi/10251308
Eski
toplum, bireyin savaş araç-gereçlerinden arındırılmasının yollarını,
kendi varlık koşulları çerçevesindeki çözüm biçimlerinde bulabilmiştir.
Bireyin, vücudunu veya başını kimi taş yarıklarından içeri sokmayı
başarırsa günahsız olduğunun anlaşılacağı biçimindeki yorumlar da, eski
toplumun bireyin, tolgasız, zırhsız, mızraksız... olduğunu kontrol etme
geleneğine dayanır.
http://toplumvetarih.blogcu.com/delikli-kaya-gunahsizlik-kayasi/10251308
http://toplumvetarih.blogcu.com/delikli-kaya-gunahsizlik-kayasi/10251308
Göbeklitepe buluntusu...
Çıplak
Ayakla Olimpiyat Koşuları
'Dost Başa Düşman Ayağa (Neden) Bakar…
'Giysi', olimpiyat ruhuna ve doğasına aykırı... diye yazan Bay Charles
Burress, Kaliforniya Üniversitesi'nden arkeolog Bay Stephen Miller'in,
bundan 30 yıl önce Yunanistan’da, Atina’ya 80 mil uzaktaki küçük Nemea
köyü bitişiğindeki bir tepede, yöre halkının alaycı bakışları arasında
yürüttüğü çalışmalarla ortaya çıkardığı Nemea olimpiyat sitesi ile
ilgili olarak, şu bilgiyi vermektedir:
"Sözü geçen site, koşu pistine açılan giriş tüneli ve bozulmamış
durumdaki 'kilitli oda’nın yanısıra Zeus Tapınağı kalıntılarını da
içeriyor.
Kilitli odanın en eski dünyasal gerçek olduğuna inanılıyor. Bir boru
sesiyle koşucular tüneli geçip, üzeri deliklerle kaplı bir kayayla
kapatılmış başlama yerine geliyor.
Katılımcılar, 2.300 yıl önceki atletlerin yaptığı gibi yine önce bu
deliklere ayak parmaklarını koyacak, sonra aynı pistte, Olimpik etkinlik
tarihine kendi ayak izlerini de ekleyerek koşmaya başlayacak..."
Bu bilgilerden anlaşıldığına göre, koşucular çıplak ayakla koşacaklardı
ve koşu öncesinde de ayak parmaklarını, ayak parmaklarının gireceği
şekilde üzerinde delikleri bulunan bir kayaya sokmaktaydılar.
Makalede geçerken aktarılan bu bilgilere göre, anlaşılıyor ki, “delikli
kaya”, atletin ayaklarında sandalet olmadığını garantiye bağlayan bir
güvence imiş gibi görünmektedir. Ayağında sandalet olan bir koşucunun
ayak parmaklarını bu deliklere geçirmesi böylece olanaksız kılınıyor
olmalıydı.
http://toplumvetarih.blogcu.com/ciplak-ayakla-olimpiyat-kosulari/270304
http://toplumvetarih.blogcu.com/ciplak-ayakla-olimpiyat-kosulari/270304
http://www.denizlihaber.com/yazarlar/gezenin-gunlugu/denizli-ile-muglayi-sandiras-daginda-bulusturan-gelenek-eren-gunu/
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder