5 Ağustos 2013 Pazartesi

Yılan Sembolünün Dinlerdeki Yeri


Dinlerdeki sembolleri, Mezopotamya toplumlarının gerçek toplumsal ilişkilerinde arayarak keşfetmek gerekir.

Vülger-bilimsel olmayan ateizm, "Yılan konuştu"ya ünlem işareti atarak, "ateistliğini" açıklamış olur ama, bu tutum bilimsel ateizm için yeterli değildir.

Turan Dursun-İlhan Arsel tarzı dar, anti-İslamizmle sınırlı ateizmi aşmak gereklidir.

Benzer yaklaşımı, "Köpek" konusuyla da ilgili olarak geliştirmek gerekir. Çünkü İslam söylemlerinde "kırmızı köpek", "kara köpek" konuları da önemli yer tutar. Turan Dursun'un farkına bile varmadığı "Köpek Totemi" ve buna bağlı kavramsal kullanımı, Akado-Sammaru ve daha sonraki Hitit dönemlerinden beri biliyoruz.

Avesta'da başlı başına bir inceleme konusu olan Köpek, bilindiği gibi Yezidilerde hala "kutsal-mekruh" hayvan olmaya devam ediyor.

Yılan, Enki'den bu yana tanıdığımız bir totem hayvan.
Onu, dinlerin içinde,Eczane ve Tıp'ın kapısında ve özellikle Ortodoks kiliselerin bütün varlığında keşfetmeye çalışmalıyız.
                                           ***


 
 "RAB Tanrı'nın yarattığı yabanıl hayvanların en kurnazı yılandı."
 
Eski Ahit
1 RAB Tanrı'nın yarattığı yabanıl hayvanların en kurnazı yılandı. Yılan kadına, "Tanrı gerçekten, 'Bahçedeki ağaçların hiçbirinin meyvesini yemeyin' dedi mi?" diye sordu.
2 Kadın, "Bahçedeki ağaçların meyvelerinden yiyebiliriz" diye yanıtlad
ı,
3 "Ama Tanrı, 'Bahçenin ortasındaki ağacın meyvesini yemeyin, ona dokunmayın; yoksa ölürsünüz' dedi."
4 Yılan, "Kesinlikle ölmezsiniz" dedi,
5 "Çünkü Tanrı biliyor ki, o ağacın meyvesini yediğinizde gözleriniz açılacak, iyiyle kötüyü bilerek Tanrı gibi olacaksınız."
6 Kadın ağacın güzel, meyvesinin yemek için uygun ve bilgelik kazanmak için çekici olduğunu gördü. Meyveyi koparıp yedi. Yanındaki kocasına verdi, o da yedi.
7 İkisinin de gözleri açıldı. Çıplak olduklarını anladılar. Bu yüzden incir yaprakları dikip kendilerine önlük yaptılar.


**


Kutsal içki ve uyuşturucu, Enki’nin tapınağının en önemli araçlarından olmalıdır. Çünkü Enki’yi “bilgelik”, “büyücülük” öğretisinin başında görüyoruz. Bu bakımdan Enki’nin sağ ve sol omuz başlarından salınan “yılan”ın günümüzde eczanenin sembolü olmaya devam etmesi,-2500 lü yılların “Magu/r rahiplerinin”, Şamanlarının eczane (“magie için”, pharmacie ) olarak tanınmaya devam ediyor olması hiç ...“tesadüf” değildir.

“Bilge”, “büyücü”, Yılan motifli Enki’nin, “Sümer/Akkad” erken oluşum döneminde yaptığı ilk iş, Abzu’yu “afsunlayarak” uyuttuktan sonra öldürmesi idi. Yılan motifi, yılan zehiri, ölümle ilişkilendiriliyor olmalıydı ve insan kurbanını yılan zehiri ile öldürmek, -4000 li yıllar için herhalde bir uygarlık adımı idi. Sümer/Akkad “Yer altı” - Cehennem’lerinde bulduğumuz, kutsal yazında ‘cehennem’ biçimlerinden biri olmuş olması gereken, toprak altı “saray mezar”larda, ellerinde kadehleriyle ölmüş olan kıral/kıraliçe görevlileri, eski toplumun ‘barbarlığının’ değil uygarlığının ürünü olarak ‘uyutulmuş’ şekilde öldürülmüş kurbanları idi.
**







 
AVESTA:

"Bunun üzerine tamamen ölüm olan Angra Mainyu geldi ve


devaaların işi olan nehirdeki yılanı ve kışı yarattı.

On ay kış, sadece iki ay yaz oluyordu..."

Üç Kutsal Dinin Toplumsal Kökenleri-2
 
 

MOR SEVERIOS ABRAHAM



 
 
MOR PHILOXENOS YUHANON
 

 
 
 MOR MILTHEOS YUHANON

 

MOR EUSEBIOS KURIKOSE


MOR IRENIOUS PAULOSE
                                          
 
 
 
MOR JULIUS ELIAS
 


MOR ALEXANDRIOS THOMAS


 
 Ortodoks Kilisesinde Yılan Sembolü

Ortodoks tapınımında "Çift Başlı Yılan"lı asa...
 
 



 
Bütün Ortodoks hıristiyanlar... yılansız yapamazlar...
İkişer, dörder... yılan taşıyorlar...

Çünkü, yılan, Adem'i yoldan çıkarak Havva'nın soyunun kutsal ilahı,tanrısı,totemi idi.


 
 Laleş Vadisinde Yezidi Hac Mekanının kapısında kara yılan bütün haşmetiyle yerini almış...


Tarihteki “yılan metaforu” hakkında yayınlanmış bazı çalışmaları, internetten bulabiliriz elbette.

Ama bunların “yılan ve metafor” kavramları etrafında sonu gelmez bir şekilde dolaşması dışında ciddi bilimsel bir yanlarını görmek oldukça zordur...


Akado-Sammaru ve eski Anadolu/ Grek kültüründe Yılan “öldürücü zehiri” ile öne çıkmış görünüyor.

Yılan ambleminin, modern toplumumuzda Tıp ve Eczane ile bağlantılı olması, konuyu nerede aramamız gerektiğinin de bir işareti olmalıdır.

Baldıran zehiri kullanarak sağlanan ölüm cezalarının infaz biçimi, asarak, kafa keserek, yakarak, kazığa geçirerek, toprağa gömerek, nehire/denize atarak, uçurumdan iteklenerek sağlanan ölüm ceza infaz biçimlerinden farklı idi.

Bu husus bize, üzerinde ilerleyeceğimiz alana dair bir fikir vermektedir.

Günümüzde bile, toplumların intihar biçimlerinde farklı tarzları kullanma gelenekleri vardır..

Bir Japon harakiriyi tercih ediyorsa, Kuzey Irak'taki kadınların ezici çoğunluğu kendini yakarak öldürme biçimini tercih ediyorsa, bazı topluluk üyeleri de, tarihten gelen kaynak gelenekler yoluyla "zehir içerek/ilaç içerek" ölmeyi tercih ediyor olmalılar.







"Ama-ušumgal-ana" kalıpsal deyimi İnanna için ve Dumuzi için de kullanılır...
"Göğün ejderha anası...", "Göğün ulu yılan anası..."
 




   Diyarbakır kalesinden yılanlı bir kabartma görüntüsühttp://www.turquie-photos.com/diyarbakir/turquie/chimere-queue-serpent.php
 

                                 Göbekli Tepe bulguları arasında Yılan totemi de yer alıyor...

 
      Göbekli Tepe yakınındaki Nevalı Çori'de elde edilen bir arkeolojik bulgu...
 İnsan başının arkasında yılan sembolü...
Şanlıurfa Müzesi'nden...
 
 
Acaba, erkek din adamlarının başlarının altında uzatılmış bir tutam saç ile bunun arasında bağ var mıdır?

Musevi din adamlarında, Alevi-Şii din adamlarının kafasında, uzatılmış bir tutam saç gören var mıdır?


Kişisel tanıklık bir şey ifade edecek ise, Alevi dedelerinin fötrünün altında, böyle uzatılmış bir tutam gören tanığımız var.
 

Alevi Şahmeran'ı







Mezopotamya Cennet-Cehennem'inin Kapısından Tapınak-Kilise Kapıları'ndan
Tıp ve Eczane Kapıları'na kadar Yılan!
 
 
 
 



 
18 yaşındaki Yezidi kızı Ferial, Işid'in elinden kurtulduktan sonra Yezidilerin kutsal mekanı Sivan tapınağında ...

 
 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder